Siakap Senohong Gelama Ikan Duri, Pantun Tak Habis Ini Sila Sambung Sendiri

Peluh mula membasahi dahinya. Ketiaknya mula terasa basah. Cukup penat. Lagi-lagi musim panas begini. Dari pagi dia bekerja menjaga kaunter tiket. Namun dia bangga. Dia bangga menjadi salah seorang penjaga khazanah negaranya yang teramat bernilai. Yang baru saja diiktiraf menjadi salah satu binaan ajaib di dunia.

Sebuah kota yang terletak di negaranya, tapi orang Sweden yang mengaku orang pertama yang menemuinya. Ceh.

''Apa kau mahu?'' dia bertanya dengan seorang pemuda Malizia yang baru sebentar tadi membayar harga tiket. Kenapa tak terus masuk?

''Aku berhutang dengan kau. Bukan. Dengan negara kau. Sekarang aku nak bayar kembali,'' jelas pemuda yang berwajah redup, berjanggut sejemput itu. Serius bunyinya.

''Apa yang kau hutang dengan aku? Entah bila masa kita berjumpa,'' balasnya. Dia cuba merangsang salah satu bahagian otaknya, iaitu hippocampus untuk mengorek kembali memori-memori lama. Ah, sungguh ''medical'' cerpen aku, jargon perubatan pun sempat diselitkan, bisik hati pengarang.

Namun, tidak ketemu. Banyak orang Malizi yang dia pernah jumpa malahan pernah bersembang panjang mahupun pendek. Baginya semua orang Malizi adik-beradik, muka sama tiada beza. Entu tusybihu ba'adh,ayat yang sama yang sentiasa diucap.

''Kan aku dah cakap, aku berhutang dengan negara kau. Bukan dengan kau. Kau cuma perantara,'' balas pemuda Malizi itu dengan tenang. Lancar dan fasih bahasa Arabnya. Kalau tak tengok muka, mati-mati dia terfikir suara itu milik orang sebelah utara negaranya. Entah berapa belas tahun pemuda ini tinggal di negaranya.

''Teruskan..''

''Begini....''

Menurut pemuda itu, beliau merupakan pelajar di negaranya. Jadi setelah sekian lama tinggal di sini, beliau mahir banyak perkara tentang negaranya. Ibarat di hujung jari. Ada masa lapang, dia membawa tetamu yang datang dari Malizia untuk melawat negaranya termasuk tempat yang dia jaga. Pengarang terasa malas nak menaip perkataan 'pemuda itu' dalam jumlah yang banyak. Anggap saja namanya Syamsuddin.

Orang Malizia kadang terlalu berkira. Datang ke negaranya beribu kilometer ada duit tapi hendak membayar harga tiket masuk tempat itu yang cuma 5% daripada harga tiket kapal terbang pergi-balik pun kedekut. Untuk orang Malizia yang menetap di negaranya sama ada pelajar atau pekerja, mereka akan mendapat harga lebih kurang 25 kali ganda kurang daripada pelancong. Dalam erti kata lain, 0.2% daripada harga tiket kapal terbang pergi-balik.
Untuk mendapatkan harga yang murah, pelancong-pelancong akan meminjam kad pengenalan menetap atau kad pelajar(iqamah dan hawiyyah) daripada mana-mana orang Malizia di situ. Penjaga tiket tak akan sedar. Entu tusybihu ba'adh. Berani sungguh mereka menginjak maruah negara yang terulung di dunia, bisik hatinya. Ceh.

Kita kembali kepada kisah Syamsuddin. Dia mengaku telah beberapa kali membawa pelancong Malizia dan tak lupa untuk meminjam iqamah ataupun hawiyyahmilik rakan-rakannya. Untuk membantu pelancong-pelancong jagaannya mendapat harga yang murah hasil daripada penyamaran itu. Untuk meraikan tetamu.

Syamsuddin akhirnya sedar bahawa itu bukan caranya untuk meraikan tetamu. Matlamat tak menghalalkan cara. Banyak cara untuk meraikan tetamu. Dan yang pasti, menipu bukan salah satu caranya. Syamsuddin menghulurkan beberapa keping wang kertas yang kalau diteliti mencapai angka tiga digit. Untuk menebus kembali dosa-dosa silam katanya.

Dia terharu dengan kejujuran Syamsuddin. Jarang benar dia berhadapan dengan situasi begini. Mana taknya, orang negaranya juga banyak juga yang penipu. Lebih-lebih lagi pemandu teksi tak bermeter. Yang ada meter pun tutup meter atau beritahu penumpang yang meternya rosak.

''Simpan saja duit kau itu. Aku maafkan kau kali ini. Moga Allah memberkati kau atas kejujuran kau''
Lampu dipadamkan. Tirai ditutup. Penonton ada yang menguap dan ada yang mengulas cerita bersama rakan-rakan. Mereka mula bersurai.

p/s Anggap saja artikel ini tidak mewakili pendapat peribadi pengarang.

3 comments:

dolah said...

aku kenal budak malizi tu,penah nmpak dia terbang di awan biru di waktu petang,ambik angin katanye...

malizi menipu,itu pasal kene tipu balik dgn pakcik taxi,ha rasakan! tajam disitu!

nickxpert said...

cerita yg menyentuh sanubari...ko tulis la lg cerita pok tai..sedap la tulisan ko

doraemong said...

salute le otai!!!

xde sambungan ke?

Copyright © 2009 - Yamani Iskan Corner - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template