Berkenalan Dengan Orang Sempadan

-Terima kasih kepada pembaca yang memperkenalkan diri sebagai ps kerana memberikan komen bermaklumat. Mula-mula aku ingatkan Hatay=Antakya, rupa-rupanya Antakya tu adalah daerah dalam Hatay

Antakya merupakan transit penumpang bas dari Syria ke Turki. Bagi penumpang bas awam, biasanya mereka akan tiba di Antakya menjelangnya fajar shodiq dan terpaksa menunggu bas seterusnya kira-kira 6 jam kemudian. Kepada para pengunjung, aku nasihatkan supaya tidur puas-puas dalam perjalanan kerana di Stesen Bas Antakya anda hampir tiada peluang untuk tidur secara normal kerana

1-Surau ditutup selepas subuh
2-Polis akan mengganggu tidur anda jika mereka mendapati anda berbaring di bangku

Bawalah buku apa-apa saja. Novel pun boleh. Atau cari saja teman berbual.

Bagi sesiapa yang boleh berbahasa Arab, aku fikir tiada masalah komunikasi bagi anda di sini kerana rata-rata penduduk di sini mahir berbahasa Arab. Sama seperti Melayu Patani yang boleh bicara bahasa Siam, Arab 48 yang boleh berbahasa Hebrew begitu juga dengan penduduk Antakya yang boleh bercakap dalam bahasa Arab dengan dialek Syria yang kadangkala menjengkelkan itu.

Disebabkan aku mengembara berseorangan, aku terpaksa berbual-bual dengan penduduk tempatan dan pemandu teksi bagi menghilangkan bosan dan mengurangkan air liur yang terperap dalam mulut.

Aku ada tanya apa bangsa mereka sebenarnya

Ada yang jawab

'' Aku orang Turki tapi berlidah Arab''

''Aku orang Arab. Atuk nenek moyang aku pun Arab. Tapi aku tinggal di Turki dan memegang kerakyatan Turki''

Ada juga yang peramah berkata begini

''Di sini, ramai orang asing yang dapat kerakyatan Turki. Macam sedara aku yang belajar di Maghribi kahwin dengan orang Taiwan dan tinggal di sini. Kau kahwin dengan orang Turki dan kau boleh dapat kerakyatan''

Oh. Tapi nak kena belajar bahasa Turki lagi.

''Bahasa Turkilah bahasa yang paling senang di dunia''

Oh.

''Kalau kau nak amek 2 kerakyatan pun boleh. Macam kami, ada yang kerakyatan Syria dengan Turki''

Aku pun cuba bakar beliau. Aku tanya, kalau Syria perang dengan Turki, kau nak sokong mana?

''Hahahaha. Kau ni. Zaman sekarang mana ada perang-perang ni''

Ceh. Mana tau kalau nak terjadi. Nampak sangat tak setia. Tak ada pendirian tetap.

Borak punya borak dan kami akhirnya sampai di Halab, Syria. Perjalanan dengan teksi tak sampai 2 jam. Harga? Teruskan membaca hingga akhir entri.

Situasi yang serupa di Halab. Masih ramai juga orang Arab yang pandai berbahasa Turki walaupun tak seramai orang di Antakya yang boleh berbahasa Arab. Di sana, aku sempat berkenalan, bersahur dan meminjam henpon seorang remaja Syria yang boleh bercakap dalam 4 bahasa; Turki, Arab, English dan French walaupun tak begitu lancar. Ada pakcik golongan Alawiyyin yang mengutuk pakcik Turki dalam bahasa Arab. Sekejap kutuk dalam Turkce. Mungkin sebab itu, pakcik tersebut senyap. Nasib kau lah. Jadi 'lauk' sahur diorang.

Tamat kisah tentang bahasa.

Aku berjalan bersama Abu Muhammad, penjual tiket Syarikat Bas Challenge selepas menunaikan solat subuh di masjid berdekatan. Di sekitar stesen bas itu, ada Muzium Halab, ada Citadel entah aku tak ingat nama dia dan beberapa kawasan pelancongan.

Abu Muhammad tanya aku.

''Berapa kau bayar mamat teksi yang hantar kau malam tadi''

100 Lira Turki.

''Tulah kau. Kalau kau naik teksi plat Syria, kau boleh dapat separuh harga''

Terima kasih atas maklumat, jawapan klise aku untuk situasi sebegini. Itupun aku terpaksa naik teksi sebab dah aku tiba di Antakya pukul 1 pagi. Waktu tu tak ada bas dan kebetulan aku seorang saja yang nak ke Syria. Nak tunggu sampai esok pagi malas.

Sekadar maklumat

-Bas dari Halab ke Amman, harga tiketnya 750 Lira Syria. Lebih kurang 7 jam nak sampai sempadan Syria-Jordan. Ingat, bas tersebut turun di Amman. Kalau anda tak nak diturunkan di Amman(untuk menjimatkan kos dan masa kononnya), anda mempunyai dua pilihan

1-Anda sendiri kena tahu sama ada bas tersebut melalui KAUH atau tidak kerana pemandu bas tak berapa maklum jalan sekitar Ramtha dan Irbid.

Atau

2-Anda tumpang saja kereta yang ada di sempadan. Bayaran sekitar 10JD-15JD hingga ke destinasi yang anda mahukan di Irbid.

p/s Grup klinikal dah keluar(bagi yang tak tau lagi). Kebetulan aku dapat sekumpulan dengan geng-geng teksi. Boleh pergi hospital sekali.





3 comments:

doraemong said...

pe x g amek bas dri halab g mujamma' sumaria.dri situ amekla teksi g irbid.

jg2 dgn kutu2 kt lua pagar mujamma' sumaria.kne masuk ke blkg mujamma' bru tjumpe byk2 teksi g irbid ngn amman.dan jg2 lg.pmandu teksi akan bergado brebot2 penumpang.agak kaciwa mlihat bangse arab kt situ mcm kutu xde tamadun

juan pablo said...

betol gak cakap kau.jimat pun jimat.teksi baru 8 dinar sorang.

situ yg ada bas syria jordan je.tp boleh je kot suruh dia turunkan kat dimasyq pasal dia memang akan pg amek penumpang kat situ.

Gajoh Kenit said...

otai...ko wat la buku travelog...mane tau ko leh jadi langitilahi versi medic

Copyright © 2009 - Yamani Iskan Corner - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template