Doa ketika bermusafir.

Assalamualaikum kawan-kawan semua.



Dalam semua orang hangat memperkatakan tentang H1N1 ni,mestilah kita yang nak bermusafir ni ada sikit perasaan takut kan.Inilah untungnya kehidupan orang yang mengenal Allah,sebab diorang sentiasa meletakkan pergantungan pada Allah moga diselamatkan perjalanan safar mereka dari segala macam bencana insyaAllah.

Dalam post kalini,saya nak mengajak anda semua melihat doa2 yang dianjurkan didalam hadis nabi s.a.w. bagi orang yang ingin dan sedang bermusafir untuk membacanya.Adapun adab-adab musafir itu terlalu banyak.Jadi disini saya kongsikan salah satu bahagian sahaja daripada adab-adab musafir iaitulah membaca doa.Mudah-mudahan dengan asbab doa ni,Allah s.w.t. sentiasa memlihara kita sepanjang perjalanan balik malaysia,sampailah balik sini semula dan sampai bila-bila insyaAllah.Mudah-mudahan bermanfaat untuk semua.


1)Doa ketika hendak keluar rumah.

Daripada Anas r.a. berkata,Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Apabila seorang lelaki keluar dari rumahnya lalu berkata bismillahi tawakkaltu 3alallah,wala hawla wala quwwata illa billah (maksudnya,dengan nama Allah aku bertawakkal kepadaMu,aku tidak berupaya dan berkuasa kecualilah MU) sesungguhnya ia akan diseru : Kamu telah dipimpin,dicukupkan,dijaga dan syaitan mengelak darinya"

Riwayat Abu Daud,at-Tirmizi,dan An-Nasaie


Daripada Ummi Salamah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. apabila ingin keluar daripada rumahnya baginda berdoa : "Dengan nama Allah,aku bertawakkal kepadaNya,Ya Allah!Aku berlindung daripada sesat jalan atau disesatkan,atau tergelincir atau digelincirkan,aku menzalimi atau dizalimi atau menjadi bodoh atau diperbodohkan"

Riwayat Abu Daud



ada tak sape2 balik naik traktor?

2)Membaca Doa menaiki kenderaan

Apabila orang yang bermusafir ingin menaiki kenderaannya,baik berupa basikal,motosikal atau kereta,maka hendaklah ia membaca basmalah,dan apabila telah berada diatas kenderaaannya hendaklah ia bertakbir 3 kali,kemudian membaca doa menaiki kenderaan sebagaimana hadith yang berbunyi :

"Daripada Ali bin Abi Talib r.a. berkata,Rasulullah s.a.w. bersabda : (Baginda berdoa menaiki kenderaan) segala puji bagi Allah.Maha suci Allah yang memudahkan kenderaan ini untuk kami,sedang kami sebelum ini tidak terdaya menguasainya dan sesungguhnya kepada tuhan kami akan kembali (baginda mengucapkan Alhamdulillah sebanyak 3 kali)segala puji bagi Allah,segala puji bagi Allah,segala puji bagi Allah,(mengucapkan Allahuakbar sebanyak 3 kali),Allah yang maha besar,Allah yang maha besar,Allah yang maha besar, Wahai tuhanku,sesungguhnya aku menzalimi diriku (melakukan kejahatan),maka ampunilah aku,sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan Engkau"

Riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi


3)Doa musafir

Elok benarlah bagi kita untuk berusaha membaca doa musafir sebagaimana yang diajar didalam sunnah nabi s.a.w. :

Maksudnya : Daripada Ibni Umar r.a. berkata,Rasulullah s.a.w. bersabda (berdoa ketika ingin bermusafir) : "Maha suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami,padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasainya,dan sesungguhnya kami akan kembali kepada tuhan kami ; Ya Allah,sesungguhnya kami memohon kepadaMu didalam perjalanan kami ini kebajikan dan ketaqwaan dan amal yang engkau redhai ; Ya Allah,mudahkanlah perjalanan ini bagi kami dan dekatkanlah kejauhannya ; Ya Allah,Engkau adalah penyerta kami di dalam perjalanan ini dan pengganti kami di keluarga kami ; Ya Allah,sesungguhnya aku berlindung kepadaMU dari bencana safar dan kesedihan pemandangan,dan keburukan tempat kembali pada harta dan keluarga"

Riwayat Muslim.


So untuk entry ini,saya letak 3 dulu.Jom kita usaha hafal dan amal yang ini dulu.Kalau ada kelapangan,nanti sape2 boleh tambah lagi insyaAllah.Kami mendoakan semoga safar anda semua sentiasa berada didalam rahmat dan penjagaan Allah s.w.t. insyaAllah.Sama-sama kita doakan sahabat-sahabat yang nak balik ni semua selamat pulang dan kembali dengan senyuman insyaAllah.



Wassalam w.b.t.

Sumber :

1)Adab-adab Islam dalam kehidupan seharian jilid 2.
Mohammad Zulkifli Abdul Ghani

.

1 comments:

Anonymous said...

mana satu doanya?baca ikut yg maksud tu ke?

Copyright © 2009 - Yamani Iskan Corner - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template